Friday, November 2, 2012

WyWallet har potential att lyckas

Jag har länge kliat mig i skallen och undrat varför kreditkort är det enda betalsystem som funkar förutom kontanter, både IRL och på nätet. Och med fungerar menar jag: Att systemet erbjuds som betalalternativ tillräckligt ofta för att man orkar bry sig om att skaffa konto. Men äntligen verkar det vara en ny guldrush mot nya (mikro-)betalsystem. Bankerna kommer med Swish. Teleoperatörerna har lanserat WyWallet. Förutom att kunna göra egna inköp är  jag är nyfiken på om något av dessa system kan vara en bra betalsystem för Sprend.

Idag har jag provkört WyWallet och det har inte varit lätt att göra. Det finns nämligen ingenstans man kan handla med sitt WyWallet-konto! Jo okej, sms-betalningar dras automatiskt från WyWallet-kontot i stället för mobilfakturan. WyWallet lovar att det så småningom också skall bli möjligt att betala i webbutiker, i mobil-appar och i fysiska affärer - med det går inte ännu. Därför har jag bara kunna provköra dom delar av appen som inte har med betalning att göra.

Slutsatsen av app-testet är att fyra stora rika teleoperatörer måste kunna mycket mycket bättre än så här. iPhone-appen är ett riktigt buggigt budget-bygge:
  • Appen kraschar gång på gång. Det händer speciellt ofta när man återvänder till appen efter en stund i en annan app.
  • Appen är slö som tusan. Det tar flera sekunder att växla mellan sidorna, vilket leder till feltryckningar.
  • Den ser inte ut som en iOS-app; jag gissar den är byggd i något crossplatform-verktyg.
  • Dom få texter som finns är inte ens korrekturlästa.
  • Vid påfyllning av kontot via kreditkort skickas man ut ur appen och in i Safari till ett flöde som inte är mobilanpassat.
WyWallets facebooksida kan man hitta flera inlägg som undrar varför man ersätter ett fungerade system, sms, med ett sämre, WyWallet-kontot.  Ja vänta lite, vi har ju redan sms. Funkar inte det? Jag tror ändå en app kan göra inköp enklare, och det finns inget som är viktigare än just enkelhet enligt min ödmjuka mening. Om jag förstår flödet korrekt så handlar man genom att:
  1. Ange sitt mobilnummer i ett webbformulär
  2. Mobilen säger pling-plong: Vill du köpa <x> från <y> till priset <z> kr?
  3. Du godkänner genom att knappa in din pinkod.
Är detta enklare än att knappa in ett nummer och en kod i sms-appen? Jag tror risken för misstag blir lägre i WyWallet-appen eftersom man redan kan sitt eget mobilnummer i huvudet (?), samt att WyWallet-appen anger vad man betalar för. Jag jag betalar via sms trippelcheckar jag alltid att numret och koden är rätt. Det skulle jag slippa med WyWallet.

Andra fördelar är en tydlig transaktionslista, och möjligheten att flytta pengar från mig till dig. Det kostar 1 kr vilket det definitivt är värt bara för att man kan spåra transaktionen.

En stor nackdel som även David Paulsson uppmärksammat är att det blir klurigt att betala med företagspengar. Varför kan man inte registera två konton i WyWallet-appen, ett privatkonto samt ett för företaget? När man genomför ett köp skulle man enkelt kunna välja vilket konto som köpet skall registreras på. Vid slutet av månaden skulle företaget man jobbar för få en komplett lista på alla inköp som gjorts. Ingen extra adminstration eller pappershantering. Lösningen som WyWallet erbjuder är att man loggar på sitt konto och väljer ut företagsinköpen, laddar ner en pdf som man sedan skickar till sin arbetsgivare för bokföring. Funkar, men är onödigt krångligt.

Jag tror WyWallet har en stor potential. Tjänsten har fördel gentemot Swish eftersom sms-betalningar redan är ett etablerat system. Kvaliteten måste dock höjas över hela linjen (PS. Jag är bra på att koda).

No comments:

Archive