Monday, August 29, 2011

Att skriva filmmanus




Jag var på Filmstadens Dag igår vilket är en trevlig liten fest. Man frågar sig om man är i fel bransch (inte första gången). Kanske kan jag kombinera IT-branschen med filmbranschen via ett uppdrag på SF?

Jag kunde inte låta bli att köpa boken "Att skriva filmmanus" av Fredrik Lindqvist. Om det är någon konst som är inhöljd i en Avalons dimma av mystik och magi så är det hur man skriver ett bra manus, till en film, en bok, en serie eller ett spel. Manuset är nyckeln till kvalitet. Men hur tusan gör man? Jag har aldrig brytt mig om att ta reda på det, även fast jag slitit mitt hår i skolans uppsatsskrivningar och under mina sommarlovs serietecknande.

Jag har en känsla av att berättarteknik kan tillämpas på många olika områden, även om man håller ett tekniskt föredrag eller kanske till och med för skrivandet av blogginlägg?

Kan man berätta en story i ett GUI för en nytto-app? Det tål att spåna över. I vilket fall kan manus vara en viktig komponent i läroappar, speciellt om man gör dom som spel. Det skall bli en intressant läsning (när jag nu skall hinna läsa, vilket är en annan fråga).

No comments:

Archive